| Česká transkripce |
Pinyin |
Anglická transkripce |
Vysvětlivka |
| 4 Buddhovi bojovníci (4 tygři z Čchen-ťia-kou) |
|
|
mistři 19. generace stylu Čchen (Čchen Siao-wang, Ču Tchien-cchaj, Čchen Čeng-lej, Wang Sien) |
| čang |
zhang |
chang |
dlaň |
| čan čuang |
zhan zhuang |
chan chuang |
kung sloupu (nehybné stání jako sloup) |
| čcha-pu |
chabu |
ch’a pu |
odpočinkový postoj, překřížený krok |
| čchan-s´-kung |
chan si gong |
ch’an szu kung |
umění navíjení hedvábného vlákna (spirálovité pohyby) |
| čche-kchu |
cheku |
ch’e k’u |
polykat hořkost |
| Čchen Wang-tching |
Chen Wangting |
Ch’en Wang T’ing |
zakladatel Čchen Tchaj-ťi čchüan |
| Čchen š´ Tchaj-ťi čchüan |
Chen shi taijiquan |
Ch’en shih ch’üan |
Tchaj-ťi čchüan rodiny Čchen |
| Čchen-ťia-kou |
Chenjiagou |
Ch’en chia kou |
vesnice v hrabství Wen, provincie Chenan na severu Číny (doslova strouha / údolí rodiny Čchen), kde v polovině 17. století Tchaj-ťi čchüan vzniklo |
| čchi |
qi |
ch’i |
vnitřní síla, vitální síla, energie, dech |
| Čchi-kung / qigong |
qigong |
ch’i kung |
umění vnitřní síly, práce s dechem |
| čchiang |
qiang |
ch’iang |
kopí |
| čchin-na |
qinna |
ch’in na |
techniky pák |
| čchüan |
quan |
ch’üan |
pěst |
| čuang kung |
zhuang gong |
chuang kung |
stání v postojích |
| fa-ťing |
fajing |
fa ching |
úder, projev výbušné síly |
| fang sung |
fang song |
fang sung |
hluboké uvolnění |
| gou |
kou |
|
háček (špetka) |
| chuej-jin |
hui’yin |
hui yin |
bod na nejnižším místě na trupu (na hrázi) (jedna ze 6 bran, kterou při nádechu vstupuje energie z vesmíru) |
| ja-tchuej |
yatui |
ya t’ui |
sestava protahovacích a uvolňovacích cvičení pro rozvoj celkové pohyblivosti |
| Jang Lu-čchan |
Yang Luchan |
Yang Lu Ch’an |
zakladatel stylu Jang, který žil v letech 1799–1872 |
| kang |
gang |
kang |
tvrdost |
| kchun |
kun |
k’un |
tyč |
| kung |
gong |
kung |
umění, trénink |
| kung-pu |
gongbu |
kung pu |
postoj luku a šípu |
| Lao-ťia er-lu (erh-lu) |
Laojia erlu |
Lao chia erh lu |
sestava 50 forem, zvaná Dělové pěsti; je složitější, zahrnuje čchan-s´-kung (spirálovité pohyby), více fa-ťing (projevy výbušné energie) a více čchin-na technik (páky) |
| Lao-ťia i-lu (ji-lu) |
Laojia yilu |
Lao chia i lu |
původní sestava 74 forem staré školy rodiny Čchen, autorem sestavy je mistr Čchen Čchang-sing (1771–1853) |
| Lao-ťia š´-san-š |
Laojia shi san shi |
Lao chia shih san shih |
sestava 13 forem |
| ma-pu |
mabu |
ma pu |
postoj jezdce na koni |
| nej-ťin |
neijin |
nei chin |
práce s vnitřní energií |
| pa-kua |
bagua |
pa kua |
taoistická filozofická teorie 8 trigramů (reprezentujících nebe, zemi, hrom, vodu, horu, vítr, oheň a jezero) |
| paj-chuej / baihui |
baihui |
pai hui |
bod na vrcholku hlavy (jedna ze 6 bran, kterou při nádechu vstupuje energie z vesmíru) |
| pcheng ťing |
peng jing |
p’eng ching |
pruživá síla |
| pchu-pu |
pubu |
p’u pu |
postoj draka |
| pu-fa |
bufa |
pu fa |
techniky nohou |
| sia pchan kung |
xia ban gong |
hsia p’an kung |
umění spodní / nízké roviny (práce nohou – výuka a trénink postojů a kroků) |
| sie-pu |
xiebu |
hsieh pu |
prázdný krok |
| Sin-ťia i-lu (ji-lu) |
Xinjia yilu |
Hsin chia i lu |
sestava 83 forem Sin-ťia (nové školy), autorem je Čchen Fa-kche; zahrnuje složitější čchan-s´-kung (spirálovité pohyby), více fa-ťing (projevů výbušné energie), více čchin-na technik (páky) a je kompaktnější, s více detaily |
| sung |
song |
sung |
uvolnění |
| šan |
shan |
shan |
vějíř |
| šou-fa |
shoufa |
shou fa |
techniky rukou (např. an – tlačení, lü – stažení, ťi – posmýknutí, pcheng – zvedání) |
| ta kchun |
da kun |
ta k’un |
dlouhá tyč |
| tan-tchien |
dantian |
tan t’ien |
akupunkturní bod čchi-chaj tři prsty pod pupíkem |
| tao |
dao |
tao |
šavle |
| tao-jin |
daojin |
tao yin |
metoda vedení čchi, koncentrované vynaložení vnitřní síly |
| Tchaj-ťi, Taijči, Taichi |
taiji |
t’ai chi |
nekonečný pohyb, okamžik oddělení, střídání jin a jang (symbolem je např. monáda) |
| Tchaj-ťi čchüan |
taijiquan |
t’ai chi ch’üan |
styl bojového umění založený na principu extrémní polarity, střídání prvků jin a jang |
| Tchaj-ťi čuang kung |
taiji zhuang gong |
t’ai chi chuang kung |
umění sloupu na principu Tchaj-ťi (sestava 8 cviků na posílení tělesného i duševního zdraví)?? |
| tchao-lu |
taolu |
t’ao lu |
cvičení forem |
| tchu-na |
tuna |
t’u na |
cvičení hlubokého dechu (hluboké břišní dýchání) |
| tchuej-šou |
tuishou |
t’ui shou |
cvičení ve dvojicích |
| ťi pen kung |
ji ben gong |
chi pen kung |
základní dovednosti |
| ťien (ťian) |
jian |
chien |
meč |
| ťing ťi tu-li-pu |
jing ji dulibu |
ching chi tu li pu |
postoj zlatého kohouta (na jedné noze) |
| ťing-luo |
jingluo |
ching lo |
hlavní a spojnicové dráhy vytvářející síť, kterými proudí životní energie a podél kterých se nacházejí akupunkturní body |
| ťing-šen |
jingshen |
ching shen |
soustředění mysli |
| wu-sing |
wuxing |
wu hsing |
teorie 5 prvků (země, kov, oheň, voda, dřevo) |
| Wu-ťi |
wuji |
wu chi |
nebytí, nevydělenost, prázdnota, nehybnost |
| Wu-ťi čuang kung |
wuji zhuang gong |
wu chi chuang kung |
stání v postoji Wu-ťi, umění hledání středu |
| žou |
rou |
jou |
měkkost |