108 forem Taichi
Vítejte ve světě Čchen Tchaj-ťi, kde se setkává pradávná moudrost s ladností pohybu. Sestava 108 forem, nejstarší svého druhu, je mistrovským dílem Čchen Čchang-singa (1771−1853).
Je to harmonická symfonie 72 měkkých, pomalých pohybů a 36 výbušných, rychlých sekvencí, které společně tvoří tanec síly a elegance.
V srdci tohoto umění leží spirální energie (čchan-s´ťing), jež pramení z centra těla (tan-tchien) a skrze pohyb se rozlévá až do konečků prstů. Tato energie nejen harmonizuje tělo, ale také přináší zdraví a sílu, čímž zvyšuje schopnost sebeobrany. Připojte se k nám a objevte krásu a sílu, kterou Čchen Tchaj-ťi nabízí.
1. část
Začáteční pozice – Čchi š´
1. Mocný Ťin-kang tluče na hmoždíř – Ťin kang tao tuej
2. Upravení oděvu – Lan čcha ji
3. Šest zapečetění, čtyři uzavření – Liou feng s‘ pi
4. Jednoduchý bič – Tan pien
5. Mocný Ťin-kang tluče na hmoždíř – Ťin kang tao tuej
2. část
6. Bílá labuť rozvírá křídla – Paj e liang čch´
7. Šikmý krok – Sie sing
8. Podebrání kolene – Lou si
9. Protisměrný krok – Ao pu
10. Šikmý krok – Sie sing
11. Podebrání kolene – Lou si
12. Protisměrný krok – Ao pu
13. Dlaň zakrývající úder pěstí – Jen šou kung čchüan
14. Mocný Ťin-kang tluče na hmoždíř – Ťin kang tao tuej
3. část
15. Pěst mířící na tělo – Pchie šeng čchüan −
16. Zelenomodrý drak vylétá z vody – Čching lung čchu šuej
17. Tlačení oběma rukama – Šuang tchuej čang
18. Pěst u spodní strany lokte – Čou ti kchan čchüan
19. Couvání a kroužení pažemi – Tao ťüan kung
20. Bílá labuť rozvírá křídla – Pai e liang čch‘
21. Šikmý krok – Sie sing
22. Záblesk procházející zády – Šan tchung pej
23. Dlaň zakrývající úder pěstí – Jen šou kung čchüan
24. Šest zapečetění, čtyři uzavření – Liou feng s´ pi
25. Jednoduchý bič – Tan pien
4. část
26. Ruce jako oblaka – Jün šou
27. Poplácání koně – Kao tchan ma
28. Plácnutí do pravé nohy – Jou pchaj ťiao
29. Plácnutí do levé nohy – Cuo pchaj ťiao
30. Kop levou nohou – Cuo teng ken
31. Opatrně vpřed do protisměrného kroku – Čchien tchang ao pu
32. Úder proti zemi – Ťi ti čchuej
33. Dvojité vykopnutí nohy – Tchi en čchi
34. Pěst bránící srdce – Chu sin čchüan
35. Noha jako větrný vír – Süan feng ťiao
36. Kop pravou nohou – Jou teng ken
37. Dlaň zakrývající úder pěstí – Jen shou kung čchüan
38. Malé zachycení a úder – Siao čchin tou
39. Obejmout hlavu, odstrčit horu – Pao tchou tuej šan
40. Šest zapečetění, čtyři uzavření – Liou feng s´ pi
41. Jednoduchý bič – Tan pien
5. část
42. Přední náznak – Čchien čao
43. Zadní náznak – Hou čao
44. Prohrábnutí hřívy divokého koně – Jie ma fen cong
45. Šest zapečetění, čtyři uzavření – Liou feng s´ pi
46. Jednoduchý bič – Tan pien
47. Nefritová víla provléká tkalcovský člunek – Ju nü čchüan cuo
48. Upravení oděvu – Lan čcha ji
49. Šest zapečetění, čtyři uzavření – Liou feng s´ pi
50. Jednoduchý bič – Tan pien
6. část
51. Ruce jako oblaka – Jün šou
52. Mávnout nohou a spadnout do rozkročení – Chung tchou šuang paj ťiao
53. Zlatý kohout stojí na jedné noze – Ťing ťi tu li
54. Couvání a kroužení pažemi – Tao ťüan kung
55. Bílá labuť rozvírá křídla – Pai e liang čch´
56. Šikmý krok – Sie sing
57. Záblesk procházející zády – Šan tchung pej
58. Dlaň zakrývající úder pěstí – Jen šou kung čchüan
59. Šest zapečetění, čtyři uzavření – Liou feng s´ pi
60. Jednoduchý bič – Tan pien
7. část
61. Ruce jako oblaka – Jün šou
62. Poplácání koně – Kao tchan ma
63. Křížový kop – Š´c´ ťiao
64. Úder mířící na rozkrok – Č´tang čchuej
65. Bílá opice nabízí ovoce – Paj juan sien kuo
66. Šest zapečetění, čtyři uzavření – Liou feng s´ pi
67. Jednoduchý bič – Tan pien
8. část
68. Vykročit k sedmi hvězdám – Šan pu čchi sing
69. Ustoupit a překročit tygra – Sia pu kchua chu
70. Otočit se a dvakrát mávnout nohou – Čuan šen šuang paj lien
71. Úder pěstí na hlavu – Tan tchou pao
72. Mocný Ťin-kang tluče na hmoždíř – Ťin kang tao tuej
9. část
73. Upravení oděvu – Lan čcha i
74. Šest zapečetění, čtyři uzavření – Liou feng s‘ pi
75. Jednoduchý bič – Tan pien
76. Pěst bránící srdce – Chu-sin-čchüan
77. Šikmý krok – Sie sing
78. Mocný Ťin-kang tluče na hmoždíř – Ťin-kang tao tuej
10. část
79. Pěst mířící na tělo – Pchie-šen-čchüan
80. Úder do slabin a seknout rukama – Č‘ tang čan šou
81. Rozhrnout květy a mávnout rukávy – Fan chua wu siou
82. Dlaň zakrývající úder pěstí – Jen šou kung čchüan
11. část
83. Úder loktem na střední pásmo – Jao-lan-čou
84. Ruce jako oblaka – Jün šou (čchien, chou)
85. Nefritová víla provléká tkalcovský člunek a Jet na draku – Jü-nü čchuan suo Tao čchi lung
86. Dlaň zakrývající úder pěstí – Jen šou kung čchüan
12. část
87. Zabalené dělobuchy – Kuo pien-pchao (cuo, jou)
88. Pozice zvířecí hlavy – Šou-tchou-š‘
89. Rozštípnutí – Pchi ťia-c‘ (cuo, jou)
90. Dlaň zakrývající úder pěstí – Jen šou kung čchüan
91. Krocení tygra – Fu chu
92. Úderem odřít obočí – Mo-mej-kung
93. Žlutý drak třikrát víří vodu – Chuang-lung san ťiao šuej (jou, cuo)
94. Výpad vlevo, Výpad vpravo – Cuo čchung, Jou čchung
95. Dlaň zakrývající úder pěstí – Jen šou kung čchüan
13. část
96. Podmet nohou – Sao-tchang-tchuej
97. Dlaň zakrývající úder pěstí – Jen šou kung čchüan
98. Spojené dělové pěsti – Čchüan-pchao-čchuej (cuo, jou)
99. Dlaň zakrývající úder pěstí – Jen šou kung čchüan
100. Úder dolů a nahoru ze zkřížených zápěstí – Tao čcha (i, er)
101. Zaútočit dvakrát předloktím – Cuo er kung, Jou er kung
102. Otočit se a dělovou pěstí udeřit na hlavu – Chuej tchou tang-men-pchao
103. Obrátit se a znovu udeřit dělovou pěstí – Pien-š‘ ta čuo pchao
104. Úder loktem na střední pásmo – Jao-lan-čou
105. Úder loktem po směru – Šun lan-čou
106. Dělová pěst ze záňadří – Wo-ti-pchao
107. Otočit se a dvojitý úder předloktím – Chuej tchou ťing lan č‘-žu
108. Mocný Ťin-kang tluče na hmoždíř – Ťin-kang tao tuej
Závěrečná pozice – Tchaj-ťi Šou š´
Vznik sestavy 108 forem
Uspořádání sestav je shrnuto a sjednoceno podle výpočtů taoistické astrologie, která má za to, že mezi hvězdami Velkého vozu se nachází 36 nebeských a 72 zemských hvězdných božstev, proto má tedy první sestava 72 forem a druhá sestava 36 forem dělových pěstí, což dohromady činí 108 forem.
Ukazuje se tím, že v tchaj-ťi-čchüan se střídá měkkost a tvrdost, jin a jang, měkkost a tvrdost jsou v něm vzájemně v rovnováze a je v něm obsaženo veškerenstvo.“
Úryvek z knihy mistra Zhu Tiancai vydané v roce 2017 ISBN: 978-7-80739-015-2
Čchen Čchang-sing
Čchen Tchaj-ťi čchüan vzniklo ve vesnici Čchen-ťia-kou, nedaleko kláštera Šaolin. Za jeho zakladatele je považován mistr Čchen Wang-tching (Chen Wangting).
Z něj vychází mistr Čchen Čchang-sing (Chen Changxing) (1771−1853). Na přelomu 18. a 19. století upravuje sestavu do podoby, ve které ji cvičíme dodnes. Čchen Čchang-sing byl ve své době uznávaným bojovníkem a ochráncem zámožných kupců.
Dodnes je známý také proto, že jako první zasvětil do rodinného tajemství Čchen Tchaj-ťi čchüan „cizince“ Jang Lu-čchana (Yang Luchana), který později vytvořil styl Jang.
(na obrázku vpravo je znázorněno jak mistr Čchen Čchang-sing předává umění Jang Lu-čchanovi)